معرفی کامل چاپ ملخی (letterpress) + تاریخچه چاپ لترپرس و کاربرد آن در صنعت بزرگ چاپ

چاپ ملخی

صنعت چاپ از جمله قدیمی‌ترین صنایع در تاریخ بشریت است. این صنعت چندی پس از پیدایش و زندگی انسان‌ها ظهور یافته و در طول زمان تغییرات بزرگی را در جوامع بشری به وجود آورده است. چاپ ملخی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های چاپ در حدود چند صد سال پیش بوده است، این نوع چاپ باگذر زمان و پیشرفت تکنولوژی تغییرات بسیاری داشته است. در سال‌های بسیار دور در بسیاری از کارهای کم تیراژ مانند سربرگ، اعلامیه و کارت ویزیت از ماشین‌های چاپ ملخی استفاده می‌شد، اما بعدها نام این روش چاپ به چاپ لترپرس تبدیل شد. چاپ Letterpress امروزه در صنعت بزرگ چاپ برای انجام چاپ روی متریال‌های مختلف به خصوص انواع کاغذها مورد استفاده قرار گرفته و جزو روش‌های اصلی چاپ نیز محسوب می‌شود.

 

چاپ ملخی

تاریخچه چاپ ملخی

حروف سربی که توسط شخصی به نام گوتبنرگ اختراع شد، کاربرد بسیار گسترده‌ای در گذشته در روش چاپ ملخی داشت. یوهانس گوتبنرگ برای اولین بار توانست با اختراع اولین دستگاه چاپ دستی حدود 200 نسخه از کتاب مقدس را چاپ کند. این اختراع بزرگ تا قرن 19 میلادی مورد توجه همگان و صنعت چاپ قرار گرفت.

البته هنوز که هنوز است با استفاده از ماشین‌های قدیمی چاپ ملخی می‌توان بسیاری از فرایندهای چاپ روی برخی متریال‌ها با استفاده از حروف سربی را انجام داد. چاپ حروف در واقع در پند دهه گذشته جزو متداول‌ترین روش‌های چاپ بود، اما امروزه دستخوش برخی تغییرات عمده چاپ ملخی نیز به شکلی پیشرفته‌تر و هوشمندانه‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنعت چاپ لترپرس یا همان ملخی بیش از 500 سال است که به عنوان پرکاربردترین روش چاپ استفاده می‌شود.

 

تاریخچه چاپ ملخی

چاپ ملخی (letterpress) چیست؟

چاپ لترپرس در صنعت چاپ تجاری با عنوان چاپ مسطح (تایپوگرافی) شناخته می‌شود. این نوع روش چاپ در واقع موجب چاپ و برجسته شدن حروف روی کاغذ می‌شود. در این روش در گذشته حروف سربی آغشته به جوهر مخصوص شده وسپس در دستگاه چاپ ملخی قرار می‌گرفتند، سپس با اعمال فشاری نسبی رنگ و برجستگی روی متریال (عمدتا کاغذ) ایجاد می‌شد. بارزترین ویژگی چاپ ملخی همان برجستگی حروف چاپ شده روی کاغذ است که می‌توان با کشیدن انگشتان خود روی متریال آن را حس کرد.

فرایند پیشرفت و صنعتی شدن چاپ ملخی

چاپ لترپرس همواره با گذر زمان و اعمال برخی تغییرات صنعتی شد، در طی این تغییرات فرایند انجام بسیاری از کارها به صورت دستی کاهش یافته و شرایط برای تولید نسخه‌های چاپی با سرعت چندین برابر بیشتر فراهم شد. امروزه از دستگاه‌های پیشرفته چاپ ملخی برای حک انواع نوشته روی متریال‌های مختلف به خصوص کاغذها استفاده می‌شود.

در این دستگاه‌ها ابتدا جوهر به صفحه اعمال شده و سپس با استفاده از غلتک‌ها جوهر نیز پر می‌شود. سپس غلتک‌ها روی سطحی که شامل حروف و تصاویر است از آن عبور داده می‌شوند. در نهایت برای اعمال نهایی چاپ روی سطح، کاغذ روی محل مخصوص قرار گرفته و روی صفحه فشار انجام می‌شود. بعد از انجام اقدامات فوق کاغذ از روی صفحه برداشته می‌شود.

یکی دیگر از نتایج ناشی از تغییرات عمده در چاپ ملخی، اختراع ماشین چاپ دوار است. این نوع ماشین چاپ به منظور افزایش راندمان و سرعت در تیراژهای بالا استفاد می‌شود. این نوع دستگاه چاپ حروف مختلف را روی کاغذی که بین دو استوانه مدور قرار گرفته است چاپ می‌کند. یکی از این دو استوانه با اعمال فشار کاغذ را به صفحات فشرده و دیگری نیز دارای تصاویر و متنی است که تلاش می‌کند آن‌ها را روی کاغذ قرار دهد.

مراحل چاپ لترپرس

چاپ لترپرس یا همان ملخی شامل مراحل مختلف است که بایستی هر یک از این مراحل به شکلی دقیق و کامل صورت گیرند. عمدتا با استفاده از چاپ ملخی فرایند چاپ تک رنگ (مشکی) و موضعی انجام می‌شود. همچنین از این نوع چاپ برای انجام فرایندهایی چون تیغ زنی، شماره زنی و خط زنی استفاده می‌شود. فرایند چاپ Letterpress در سه مرحله زیر صورت می‌گیرد:

  1. ترکیب بندی
  2. جایگذاری و قفل
  3. چاپ

 

چاپ ملخی و مراحل آن

مرحله اول: ترکیب بندی (چیدمان)

اولین مرحله از چاپ ملخی ترکیب بندی نام دارد. در این مرحله متن آماده شده یعنی کلیه حروف متن به شکل دستی، مکانیکی یا کیبورد کنار یکدیگر قرار داده می‌شود. اپراتوری که این کار را انجام می‌دهد باید دقت بسیار بالایی داشته باشد تا فاصله حروف در چیدمان از یکدیگر به خوبی حفظ شود.

مرحله دوم: جایگذاری و قفل

دومین مرحله از چاپ لترپرس مرحله جایگذاری حروف و قفل آن‌ها است. این مرحله تنهایی اهمیت بسیا زیادی در کیفیت چاپ نهایی حروف داشته و نیازمند تخصص خاصی است. در این مرحله بایستی کلمات چیده شده و پس از جایگذاری نزد هم قفل شوند. منظور از قف شدن در واقع همان تثبیت مکان هر یک از حروف و آماده کردن آن‌ها برای چاپ کردن است. در این مرحله عمدتا از سنگ مخصوص و بزرگ برای تثبیت حروف استفاده می‌شود. فرایند قف کردن صفحات به شکل پشت سرهم است.

مرحله آخر چاپ ملخی: شروع فرایند چاپ

در نوع سنتی چاپ ملخی اغلب دو نفر با یکدیگر برای انجام فرایند چاپ حروف همکاری می‌کردند. اما در نسخه‌های دیجیتال این نوع چاپ تنها با استفاده از یک نفر می‌توان کلیه مراحل چاپ را به راحتی و در کمترین زمان نیز انجام داد.

مهم‌ترین مزایای چاپ ملخی

چاپ مسطح (ملخی) قادر به انجام عملیات چاپ با بالاترین کیفیت ممکن است. علت اصلی این امر استفاده از کاغذ بوده و منجر به تولید خطوط واضح‌تر و تمیزتر و در الگوهای برجسته‌تر می‌شود. از دیگر مزایای شاخص و بزرگ روش چاپ ملخی می‌توان به قابلیت آن در انجام چاپ برجسته روی کاغذهایی است که بدون قطع هر نوع درختی تولید می‌شوند. از دیگر مزایای چاپ Letterpress می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوانایی بسیار بالای نوشته‌ها
  • زیبایی ظاهری بیشتر
  • وارد شدن آسیب بسیار کمتر به کاغذ
  • کم بودن میزان تولید باطله
  • صرفه‌جویی در هزینه و زمان

 

 

مزایای چاپ ملخی

موارد کاربرد چاپ لترپرس

چاپ لترپرس امروزه توسط بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات چاپ انجام می‌شود. امروزه از این نوع چاپ دیجیتال در دعوت نامه‌های عروسی، کارت‌های ویزیت شخصی و حتی جلد کتاب‌های مختلف استفاده می‌شود. البته نباید از کاربرد گسترده و عملکرد بی‌نقص چاپ مسطح در پوسترها و بنرهای تبلیغاتی غافل شد.

ارائه خدمات چاپ لترپرس در مجموعه کیاما پرینت

شرکت کیاما پرینت با بیش از یک دهه سابقه درخشان و موفق در حوزه چاپ در متدهای مختلف همواره جزو معتبرترین و مشهورترین شرکت‌های خدمات چاپی در سطح کشور است. در این شرکت در کنار ارائه کلیه خدمات مربوط به چاپ افست، اسکرین، دیجیتال خدمات مربوط به چاپ ملخی نیز ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت چاپ ملخی کافی است تا با کارشناسان ما در کیاما پرینت تماس حاصل فرمایید. 

 

انواع خدمات چاپ در کیاما

چاپ لیبل در صنایع مختلف

چاپ لیبل در صنایع آرایشی بهداشتی

چاپ لیبل در صنایع دارویی

چاپ لیبل در صنایع شوینده

چاپ لیبل در صنایع شیمیایی و نفت

چاپ لیبل در صنایع غذایی

چاپ لیبل در صنایع نوشیدنی

نظرات (0)

فرم نظر

موقعیت کیاما روی نقشه