هر آنچه که باید در مورد چاپ رول بدانید!

چاپ رول

در صنعت چاپ امروزی روش‌های مدرن و پیشرفته زیادی وجود دارد. اما در بین این روش‌ها، چاپ رول از  بهترین‌ها و کم‌هزینه‌ترین‌ها است. چاپ لیبل رول به واسطه تکنولوژی مدرن و بازدهی بالا در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌تری دارد.

چاپ رول در مقایسه با چاپ شیت ویژگی‌ها و مزیت‌های بیشتری دارد؛ به همین دلیل این متد چاپی عمدتا در روی دستگاه‌های تمام اتوماتیک قابل اجرا است. چاپ رول بهترین روش برای چاپ انواع لیبل‌ها با بالاترین کیفیت و ماندگاری است. البته مزیت‌های این چاپ تنها به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود، در ادامه این مطلب از وبلاگ کیاما پرینت بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

چاپ رول چیست؟

اگر شما هم قصد دارید یک خط بسته بندی متوسطی را برای خود راه‌اندازی کنید، چاپ رول می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد. لیبل‌هایی که توسط رول چاپ تولید می‌شوند، در مقایسه با سایر لیبل‌ها خصوصیات بهتری دارند. برای نمونه لیبل‌های رول، قابلیت استفاده در انواع محصولات را داشته و از طول عمر بالاتری برخوردار هستند.  

لیبل‌هایی که توسط روش چاپ رول تولید می‌شوند، ابزارهایی پرکاربرد برای تبلیغات و بازاریابی محصولات هستند. این لیبل‌ها در عین کم‌هزینه بودن کیفیت بالایی داشته و برای ایجاد طرح‌های تبلیغاتی و خاص بسیار مناسب هستند.

انواع چاپ رول

فرایند رول چاپ در دو روش گرم و سرد انجام می‌شود. در روش چاپ رول سرد، بدون نیاز به اعمال حرارت پروسه چاپ لیبل صورت می‌گیرد. در حالی که روش گرم نیز بایستی با استفاده از المنت‌های صنعتی نیز لیبل را تولید کند. اما هر دو روش چاپ لیبل رول، عملیات تا کردن و چاپ را به صورت هم‌زمان انجام می‌دهند.

مزیت‌های چاپ رول

اگر تجربه استفاده از پرینترها و دستگاه‌های چاپ معمولی را داشته باشید، حتما می‌دانید که تولید لیبل‌ها در ابعاد و حجم سفارشاتی بالا امری بسیار سخت و دشوار است. اما تجهیزات چاپ رول، به علت داشتن قدرت، سرعت و دقت بالا می‌توانند لیبل‌ها را در کمترین زمان آماده کنند. علاوه بر موارد فوق، با استفاده از دستگاه‌های چاپ رول می‌توان تعداد زیادی از لیبل‌ها را بدون کمترین خطا در سایز و ابعاد به صورت یکدست و کاملا یکسان چاپ کرد.

امکان چاپ روی انواع متریال‌ها

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های چاپ رول، قابلیت استفاده از آن در انواع متریال‌ها مانند چرم، پارچه، برزنت، پلاستیک، کاغذ دیواری و... است. در واقع این انعطاف‌پذیری متد چاپ رول باعث شده تا از آن در فرایند چاپ روی انواع لیبل‌ها استفاده کنند.

ماندگاری بالا

چاپ‌های رول به علت اینکه از بهترین و باکیفیت‌ترین جوهرها استفاده می‌کنند، ماندگاری بیشتری دارند. مقاومت بالا در برابر حرارت، تابش نور خورشید، ضد آب و ضد ضربه بودن از جمله ویژگی‌های ساختاری لیبل‌هایی است که توسط دستگاه‌های چاپ رول تولید می‌شوند.

نکات مهم در چاپ رول

در فرایند چاپ رول باید به برخی نکات مهم توجه داشته باشید. از جمله مواردی که باید در این فرایند مورد بررسی و توجه قرار گیرند عبارت‌اند از:

  • ترکیب رنگ‌ها
  • تفکیک رنگ‌ها
  • بولد شدن موارد مهم
  • انتخاب متریال برای چاپ

ترکیب رنگ‌ها

از جمله موارد مهمی که در پروسه رول چاپ باید به آن توجه کنید، بحث ترکیب رنگ‌های متناسب در طرح چاپی است. در طراحی هر لیبل رول، از ترکیبات مناسبی استفاده شود. برای نمونه در لیبل‌های طرح پودر یا مایع ماشین لباسشویی بایستی از ترکیبات رنگی که حس تمیزی و پاکیزه بودن در کاربر به وجود می‌آورند استفاده شود. رنگ‌هایی همچون نارنجی، سفید، آبی روشن و... از جمله رنگ‌های مناسب برای استفاده در لیبل‌های پودر و مایع لباسشویی هستند.

اهمیت تفکیک رنگ در چاپ رول

مهم‌ترین بخش از رول چاپ در صنعت، تفکیک دقیق رنگ‌ها است. البته به علت برخی ویژگی‌های چاپ رول، فرایند تفکیک رنگ در این متد راحت‌تر انجام می‌شود. البته برای انجام این کار باید از برخی ترفندها و تاکتیک‌های خاص استفاده کنید. از این تکنیک‌های خاص تنها در برخی از شرکت‌های خدمات چاپی همچون کیاما پرینت با هدف بهبود تفکیک رنگ‌ها و زیباسازی ظاهر لیبل‌ها استفاده می‌شود.

بولد کردن موارد مهم در رول چاپ

در حالت کلی در هر یک از روش‌های چاپ، باید یکی از اولویت‌های اصلی طراح، بولد کردن نوشته‌ها و بخش‌های مهم طرح است. برای نمونه می‌توان مزیت‌ها اصلی محصولات را روی لیبل‌های رول چاپ بولد و بزرگ کرد تا توجه مخاطب در ابتدا به این نوشته‌ها جلب شود.

متریال مناسب برای چاپ لیبل

در چاپ رول، باید بر اساس نوع محصول متریال را برای تولید لیبل انتخاب کنید. برای نمونه اگر لیبل قرار است روی محصولات شوینده و بهداشتی قرار گیرد، باید از لیبل‌هایی با خاصیت ضد آب و رطوبت استفاده شود. برای این دسته از محصولات لیبل‌هایی از جنس پی وی سی، متالایز یا صدفی مناسب هستند.

عوامل موثر بر چاپ رول لیبل

کیفیت لیبل‌هایی که توسط دستگاه‌های مجهز به فناوری رول چاپ، به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به طراحی لیبل، کیفیت و رزولوشن تصاویر و بالا بودن dpi اشاره کرد. البته در شرکت‌های معتبری مانند کیاما پرینت از برخی نرم‌افزارهای حرفه‌‌ای مانند کورل دراو و ایلاستریوتور برای طراحی هر چه دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر لیبل‌ها استفاده می‌شود. هدف از انجام این کار، علاوه بر افزایش کیفیت طرح، افزایش کیفیت خروجی فونت‌ها و نوشته‌ها است.

آخرین سخن ما با شما

در حالت کلی، روش چاپ رول یکی از بهترین و کامل‌ترین روش‌ها برای چاپ انواع لیبل است. این متد، در عین داشتن قابلیت‌های زیاد اعم از دقت، سرعت و کیفیت خروجی بالا، هزینه‌های کمتری در مقایسه با سایر روش‌های چاپ دیجیتال، افست و... دارد. چنانچه قصد دارید با بهره‌گیری از این روش لیبل‌هایی با متریال‌های  پی وی سی و لمینت را روی محصولات مورد نظر خود چاپ کنید، شرکت خدمات چاپی کیاما پرینت بهترین گزینه برای شما خواهد بود. در این مجموعه انواع خدمات چاپ رول، چاپ لیتوگرافی، چاپ دیجیتال، چاپ متالایز و... با بهترین قیمت، بیشترین تنوع و بالاترین کیفیت انجام می‌شود.

نظرات (0)

فرم نظر

موقعیت کیاما روی نقشه