انواع دستگاه چاپ دیجیتال

دستگاه چاپ حدود چند صد سال پیش اختراع شد اما از آن زمان تا به حال دچار تغییرات بسیار گسترده‌ای شده است. دستگاه‌های چاپ باعث شدند تا کار چاپ نوشته یا تصاویر سریعتر انجام شوند. این نوع دستگاه‌ها برای رشته‌های مختلف از جمله کسب و کار، تحصیل، تولیدات صنعتی و غیر صنعتی استفاده می‌شوند. فرقی نمی‌کند کسب و کار شما کوچک باشد یا بزرگ؛ در هر صورت شما به یک دستگاه چاپ مناسب نیاز خواهید داشت.

دستگاه‌های چاپ یکسان نیستند و انواع دستگاه با کیفیت و کاربرد متنوع در بازار وجود دارد. در بین انواع دستگاه‌های تولید شده، دستگاه چاپ دیجیتال محبوبیت زیادی دارد. کار با این دستگاه راحت و سریع است برای همین کار چاپ را در مدت کوتاهی انجام می‌دهد. در این قسمت سعی داریم انواع دستگاه چاپ دیجیتال و ویژگی‌های آن را به شما معرفی کنیم.

کاربرد دستگاه چاپ دیجیتال

استفاده از دستگاه چاپ دیجیتال تنها محدود به کتاب، روزنامه و... نمی‌شود. امروزه با بسته بندی انواع محصولات خوراکی و غیر خوراکی، لازم است تا جزئیات و مشخصات محصول را بر روی بسته بندی آن چاپ کنیم. همچنین صاحبان کارخانه‌ها و کسب و کارهای مختلف سعی می‌کنند با بسته بندی‌های جذاب و خلاقانه توجه خریداران را به خود جلب کنند. با وجود دستگاه چاپ دیجیتال هر کس می‌تواند نوشته‌ها و تصاویر دلخواه خود را بر روی محصولات تولیدی خود چاپ کند. اگر دوست دارید محصولات شما به خوبی بسته بندی شوند، باید از یک دستگاه پیشرفته کمک بگیرید.

انواع دستگاه چاپ دیجیتال

انواع دستگاه چاپ دیجیتال در اندازه مختلف وجود دارد. این دستگاه‌ها روش‌های مختلفی برای چاپ، پیش روی شما می‌گذارند. هر کدام از این روش‌ها ممکن است معایب یا مزایای خودشان را داشته باشند. می‌توانید با بررسی کار با انواع دستگاه چاپ دیجیتال، بهترین دستگاه را برای کسب و کار خود تهیه کنید.

 

دستگاه چاپ دیجیتال حرارتی

دستگاه چاپ حرارتی یکی از انواع دستگاه چاپ دیجیتال می‌باشد. این دستگاه چاپ، طرح مورد نظر را به وسیله شعاع‌ روی مواد حساس به حرارت، چاپ می‌کند. قبلا از دستگاه چاپ دیجیتال حرارتی بیشتر استفاده می‌شد اما با تولید دستگاه‌های چاپ جدید و کاربردی، کم کم استفاده از آن کاهش یافت‌. با این حال باز هم در برخی موقعیت‌ها از این دستگاه کمک می‌گیرند.

دستگاه‌های چاپ الکتروفتوگرافی

برخی از دستگاه‌های دیجیتالی از دو نوع مرکب برای چاپ طرح استفاده می‌کنند: به این دستگاه‌ها الکتروفتوگرافی می‌گویند. این دستگاه‌ها در موارد مختلف به کار گرفته می‌شوند و خود به دو دسته مرکبی و تونری تقسیم می‌شوند‌. هر کدام از دستگاه‌های چاپ الکتروفتوگرافی، دارای یکسری مزایا و معایب مخصوص به خودشان هستند.

دستگاه‌های چاپ تونری

دستگاه‌های چاپ تونری در نوع اول چاپ الکتروفتوگرافی قرار می‌گیرد. در داخل دستگاه درام‌های چرخان و پودر رنگی وجود دارند. درام‌ها به وسیله شعاع لیزر به درام‌های باردارار تبدیل می‌شوند. پس از آن این درام‌های باردار شده، باعث می‌شوند طرح ایجاد شده با پودرهای رنگی ذوب شود. با ذوب شدن آن‌ها، طرح روی سطح ماده قرار می‌گیرد. سرعت این دستگاه‌ها بالاست و در مدت زمان کم طرح مورد نظر شما را چاپ می‌کند. با ویژگی می‌توانید دستگاه چاپ تونری را در مصارف صنعتی و در بخش‌های مختلف به کار ببرید.

چاپ دیجیتال مرکبی

چاب دیجیتالی مرکبی نوع دیگری از الکتروفتوگرافی است. تفاوت دستگاه چاپ دیجیتالی مرکبی با چاپ تونری این است که در آن به جای استفاده از تونر، مرکب‌های رنگی استفاده می‌شود. از مزایای دستگاه می‌توان به کاربرد آن در تیراژ بالا اشاره کرد.  سرعت دستگاه چاپ مرکبی نسبت به تونری کمتر است. همچنین تنها می‌تواند تا سطح A۳ را چاپ کند.

دستگاه‌های جوهر افشان

از پر کاربردترین دستگاههای دیجیتال می‌توان به دستگاه جوهر افشان اشاره کرد. این دستگاه‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و در واقع همان چیزی هستند که شما به عنوان پرینتر رومیزی می‌شناسید. همچنین سایر دستگاه‌های چاپ تا عرض ۵ متر از نوع دستگاه‌های جوهر افشان هستند. این دستگاه طرح درخواستی را با مرکب مایع بر روس سطوح چاپ می‌کند و اینکار بدون نیاز به محمل میانی انجام می‌دهد. به دلیل کنترل پذیر بودن دستگاه، طرح‌ها با کیفیت بسیار بالا انجام می‌شوند.

دستگاه‌های نوری یا پرتوی

دستگاه نوری جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاههای دیجیتالی می‌باشند. این دستگاه کار چاپ را به وسیله شعاع‌های لیزری بر روی کاغذهای حساس به نور انجام می‌دهد. قبلا برای چاپ کردن طرح باید دو مرحله را پشت سر می‌گذاشتیم اما امروز این دو مرحله به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. با این روش طرح‌ها با کیفیت و وضوح بالا چاپ می‌شوند و از آن در چاپ عکس‌ها استفاده می‌کنند.

دستگاه مارکر لیزری

دستگاه مارکر لیزری یک دستگاه چاپ دیجیتال مخصوص صنعت می‌باشد. دستگاه مارکر لیزری به کمک اشعه لیزر طرح مورد نیاز شما را بر روی محصولات چاپ می‌کند. از این دستگاه برای چاپ مشخصات و اطلاعات محصولات صنعتی استفاده می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند مربوط به مواد اولیه، تاریخ انقضا، قیمت و لوگو محصول باشد. 

دستگاه تصعید رنگ

دستگاه تسعید، نوع دیگری از دستگاه چاپ دیجیتال است. در این دستگاه با بخار شدن مواد رنگی توسط پرتوهای لیزر یا ماتریس، تصاویر بر روی سطح سلفون قرار می‌گیرند. از این دستگاه به دلیل کیفیت و وضوح بالا در چاپ عکس‌ها استفاده می‌کنند. از معایب دستگاه می‌توان به ابعاد کوچک چاپ و هزینه بالای آن اشاره کرد.

دستگاه چاپ فلکسو

دستگاه چاپ فلکسو برای چاپ اطلاعات محصولات مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه کار چاپ را با استفاده از یک صفحه انعطاف‌پذیر انجام می‌دهد. چاپ بر روی  قوطی‌های پلاستیکی، فلز یا آلومینیومی، سلفون و متالایز و کاغذ با این دستگاه امکان‌پذیر است. سرعت چاپ در این دستگاه بسیار بالاست و برای محصولات و صنایع مختلف نظیر بسته‌های بهداشتی و غذایی قابل استفاده است.

 

دستگاه چاپ هلیکو

دستگاه چاپ هلیکو یکی از پر مصرف‌ترین دستگاه‌های چاپ در صنایع می‌باشد. در این دستگاه، چاپ به روش برجسته و توسط کلیشه‌های فلزی که اغلب از جنس چدن و مس هستند، استفاده می‌شود. کار این دستگاه با دقت بالا و کیفیت بسیار خوب انجام می‌پذیرد. معمولا از این دستگاه برای چاپ بر روی مواد نایلونی، سلفون و مواد متالایز استفاده می‌کنند.

جمع بندی

دستگاه‌های چاپ دیجیتال از پر مصرف‌ترین دستگاه‌های چاپ در دنیا هستند. این دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه‌ برای چاپ جزئیات محصولات در صنعت بسیار خوب عمل می‌کنند. اگر در کسب و کار خود به چاپ با کیفیت و با دقت بالا نیاز داشتید می‌توانید از دستگاه‌های دیجیتال کمک بگیرید.  مرکز تخصصی کیاماپرینت با فعالیت در زمینه انواع چاپ مانند چاپ فلکسو و هلیکو می‌تواند درچاپ انواع محصولات صنعتی به شما کمک کند.

نظرات (0)

فرم نظر

موقعیت کیاما روی نقشه