نقش چاپ در ارتقای هویت برند

نقش چاپ در ارتقای هویت برند

چرا نباید از نقش چاپ در ارتقای هویت برند غافل شویم؟ با ظهور صنعت چاپ در یکی دو قرن اخیر انقلابی در مسیر اطلاع‌رسانی گسترده و عمومی به وقوع پیوست؛ تا بدان‌جا که امروزه اهمیت این صنعت در دنیای تجارت و در مسیر پیشبرد کسب و کارهای اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. صنعت چاپ فقط به حوزه چاپ کتاب و مقالات منتهی نشده و در کلیه فعالیت‌هایی که لازمه آن اطلاع‌رسانی برای جلب توجه عمومی بوده است رسوخ کرده است. 

 خطوط، اشکال و نوشته‌ها در زمره نخستین وسایل ارتباطی هستند که از طریق آن‌ها می‌توان با مشتریان و خریداران محصولات یا خدمات گوناگون ارتباط برقرار کرد. در این راستا و از این طریق لوگوها و نمادهای تجاری نیز که بیانگر هویت یک فعالیت اقتصادی هستند گستردگی خود را حفظ کرده و توانستند به نوعی در میان مردم  همه‌گیر شوند. در حال حاضر بعضی از این لوگوها هویت‌های دیرینه و حتی جهانی دارند و در سرتاسر دنیا شناخته شده هستند. به عنوان نمونه در این خصوص لوگوهای تجاری محصولاتی نظیر کوکا کولا، نایک یا آدیداس و شنل را در نظر بگیرید. ضمنا امروزه با پیشرفت و توسعه جهانی کامپیوتر در تمام جوانب زندگی مردم، صنعت چاپ دنیا نیز با یک تحول عظیم در حوزه چاپ دیجیتال روبرو شده است. در ادامه مقاله به دنبال بررسی نقش چاپ در ارتقای هویت برند هستیم. 

مفهوم هویت برند 

بخش مهمی از هویت برند (Brand Identity) که از مهم‌ترین اجزای برندینگ محسوب می‌شود، نام تجاری یا برند یک محصول است؛ زیرا برند یا نام تجاری در واقع معرف حوزه کسب و کار بوده و محصولات یا خدماتی که از طریق آن عرضه می‌شوند را معرفی می‌نماید. طراحی و چاپ یک لوگو برای یک برند تجاری باعث تمایز یک محصول از محصولات دیگر در اذهان مشتریان می‌شود لذا و در این راستا برندینگ یا هویت یک برند عبارت است از شخصیت یک کسب‌وکار.

چاپ؛ اولین فاکتور برندسازی

بر این اساس اولین فاکتوری که در دنیای امروز معرف برندینگ و نماد تجاری‌سازی است نقش چاپ در ارتقای هویت برند است. به بیان دیگر هویت برند نشان دهنده ارزش‌ها و احساسات مشتریان نسبت به یک برند خاص است. این نام معرف تمام خواسته‌ها و انتظاراتی است که مشتریان از برند یک محصول یا خدمات در ذهن خود دارند؛ زیرا نام تجاری تنها تجربه‌ای از یک محصول است که همیشه و حتی سال‌ها پس از پایان فروش در ذهن خریداران و مشتریان باقی خواهد ماند. همچنین رنگ، نوع فونت، نوع چاپ و نوع بسته‌بندی عناصر تشکیل دهنده هویت یک برند هستند که با صنعت چاپ تداعی می‌شوند.  

اگر به لوگوهای تجاری برندهای معروف کالاها و خدمات در سراسر دنیا توجه کنید، متوجه می‌شوید که چه ماهرانه و حتی هنرمندانه کلیه جنبه‌های مورد نظر در ذهن مدیران خود را برای تعامل با مشتری در لوگوی تجاری خود گنجانده و خلاصه کرده‌اند؛ به طوری‌که این نام کلیه خصوصیات و ویژگی‌های کاربردی محصول را ابتدا در ذهن مدیران تولید و سپس در اذهان مشتریان القا می‌کند. 

مزایای توجه به چاپ در برندسازی

توجه به چاپ مناسب در ارتقای هویت برند مزایای بسیاری را برای برند در پی خواهد داشت که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • بیان‌ هویت، چیستی و تمایز محصول و خدمات

  • آگاه سازی همه جانبه مشتریان

  • تاثیر ماندگار در ذهن مخاطب

  • استمرار در بازار، افزایش سهم و امکان رقابت بیشتر

  • جذب مشتری و فروش بیشتر

نقش چاپ در هویت برند و برندسازی 

چاپ، همان‌طوری که پیش‌تر هم اشاره شد، سنگ‌بنای اولیه در تبلیغات دنیای امروز است و در این راستا آن‌چه که در یک تبلیغات حرفه‌ای و امروزی نقش ویژه‌ای دارد برندینگ محصولات و خدمات است به این مفهوم که   یک بنگاه اقتصادی برند تبلیغاتی مورد نظر خود را طراحی و چاپ کرده و در بین مردم گسترش دهد. هویت برند پس از طراحی و چاپ لوگوی اقتصادی شکل می‌گیرد و بعد از آن برند مورد نظر در واقع اولین وسیله ارتباطی بین مردم و بنگاه اقتصادی است. 

نقش چاپ در ارتقای هویت برند را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد: 

بیان هویت برند: 

هویت برند تحت تاثیر طراحی و چاپ یک لوگوی تجاری و اقتصادی است. در واقع نوع چاپ اعم از طراحی، رنگ‌ها و نمادهای به کار گرفته شده در یک لوگو بیان‌گر حقیقت، چیستی و هویت مفهومی به نام برند تجاری محصول است. لذا نقش چاپ در هویت برند بسیار گسترده و عمیق است. 

ایجاد و گسترش ارتباط:

لوگوی چاپی یک بنگاه اقتصادی اولین گام در برقراری ارتباط بین تولید کنندگان کالاها و خدمات با مصرف کنندگان یک محصول است؛ این لوگو تجاری هویت برند را در بین مردم توسعه داده و به نامی آشنا مبدل می‌سازد. از این رو نقش چاپ در ارتقای برند شاخص مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.   

جذابیت محصول: 

برند چاپی و ویژگی‌های طراحی و چاپ آن در جذابیت یک محصول نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند؛ زیرا فاکتورهای مذکور سبب جلب اعتماد و برقرای ارتباط بین مصرف کنندگان با صاحبان کالاها و خدمات محسوب می‌شوند. 

توسعه فروش: 

برند چاپی یک محصول علاوه بر تمرکز بر روی اعتمادسازی در جهت فروش بیشتر باعث گسترش کسب و کار و قدرتمند شدن نام خود برند در بین مردم می‌گردد؛ یعنی این تاثیرپذیری و ارتباط یک رابطه دو سویه است. 

پارامترهای مهم چاپ برای ارتقای برند

طراحی و ساخت یک برند ماندگار از طریق چاپ مستلزم آفرینش هویت برند و شکل‌گیری آن است. موضوعی که در هویت یک برند اهمیت دارد استفاده از کلمات، فونت، رنگ، طرح و تصاویر مرتبط است که در دنیای امروز پیاده‌سازی آن‌ها از طریق صنعت چاپ دیجیتال با استفاده از هنر و تخصص کارشناسان طراحی و چاپ کار چندان پیچیده‌ای نیست. همان‌طوری‌که اشاره شد طراحی و چاپ یک برند حرفه‌ای باعث فروش بیشتر خواهد شد و از طرف دیگر هر چه فروش بیشتر گردد نام برند در بین مصرف کنندگان ماندگارتر خواهد شد. لذا  نقش چاپ در ارتقای هویت برند یک امر بدیهی است.

لازم به ذکر است که متخصصان طراحی دیجیتال در حوزه برندسازی علاوه بر آشنایی عمیق با ابزارهای دیجیتال تسلط همه جانبه‌ای به روان‌شناسی بازار و نقش احساسات مصرف کنندگان مختلف در برقراری پیوندهای روانی و ذهنی با برند محصول و خدمات مورد نظر دارند. از نظر آن‌ها نوع فونت‌ها، فرم‌ها، اشکال، تصاویر و رنگ‌ها دارای ویژگی‌های خاصی در زمینه القای احساسات منحصر به فرد خودشان در مخاطبین هستند.  

کلام پایانی 

در این مقاله سعی کردیم به معرفی نقش چاپ در ارتقای هویت برند پرداخته و ضمن معرفی مفهوم هویت برند عوامل دخیل در طراحی یک برند تاثیرگذار را بررسی نماییم. در پایان لازم است یادآوری کنیم که در دنیای پیچیده امروز سرنوشت فعالیت‌های اقتصادی حتی کوچک به ارتقای برندهای طراحی شده برای آن‌ها گره خورده است. لذا به هیچ وجه نبایستی نقش طراحی و چاپ یک برند حرفه‌ای را در این خصوص نادیده گرفت. 

سوالات متداول 

  1. اولین گام در فروش بیشتر از طریق توسعه برندینگ چیست؟ 

استفاده از صنعت طراحی و چاپ دیجیتال 

 

  1. صنعت چاپ چگونه در شهرت برند دخالت می‌کند؟ 

از طریق طراحی و چاپ لوگوهای بنگاه‌های اقتصادی، طراحی و چاپ بنر و بیلبورد، طراحی و چاپ کارت‌های ویزیت و تراکت، طراحی و چاپ ست‌های اداری و هدایای تبلیغاتی، طراحی و چاپ بروشور و کاتالوگ 

  1. اهمیت طراحی و چاپ لوگو برای بنگاه‌های تجاری اقتصادی چیست؟ 

ابتدا شکل‌گیری هویت برند و سپس بازاریابی برند و فروش بیشتر 

 

نظرات (0)

فرم نظر

موقعیت کیاما روی نقشه