پلی اتیلن چیست؟ انواع پلی اتیلن؟ کاربرد پلی اتیلن

پلی اتیلن چیست؟ انواع پلی اتیلن؟ کاربرد پلی اتیلن

یکی از متریال‌های پرکاربرد در زندگی امروزی بشر پلی اتیلن است. به‌طور کلی این ماده جز رایج‌ترین مواد ترموپلاستیکی است و تشکیل‌دهنده بسیاری از ملزومات پلاستیکی محسوب می‌شود. پلی اتیلن دارای انواع مختلفی است و هر یک باتوجه به خصوصیات و ویژگی‌های مهمی که دارند، از کاربرد متنوعی نیز برخوردار هستند. در ادامه این مقاله به معرفی این ماده پرداخته و از ابعاد مختلف کاربردهای اصلی پلی اتیلن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پلی اتیلن چیست؟ 


پلی اتیلن چیست؟ انواع پلی اتیلن؟ کاربرد پلی اتیلن

پلی اتیلن یکی از ماده‌های مهم برای ساخت ملزومات پلاستیکی است. این ماده جز یکی از پلیمرهای کاربردی می‌باشد که در ساختار مولکولی آن برخی اصلاحات مهم صورت گرفته است. این ماده غالبا با نام اختصاری PE شناخته می‌شود و یک گزینه مناسب برای ساخت محصولات بسته‌بندی است. مقاومت شیمیایی مطلوب این پلیمر اصلی‌ترین ویژگی پلی اتیلن محسوب می‌شود و بدین صورت توانسته است طیف گسترده‌ای از کاربردهای مختلف را به خود اختصاص دهد. 

انواع پلی اتیلن کدام‌ها هستند؟

پلی اتیلن‌ها باتوجه به نوع و خصوصیاتی که دارند در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

پلی اتیلن سبک (شاخه‌ای): 

پلی اتیلن سبک به‌صورت زنجیره‌های شاخه‌دار است و نیروی بین مولکولی آن بسیار ضعیف است. این پلیمر با نام اختصاری LDPE شناخته می‌شود و از استحکام بسیار کمی نسبت‌ به سایر نمونه‌های دیگر برخوردار است. 

این پلی اتیلن دارای انعطاف پذیری مطلوبی می‌باشد و هزینه آن نیز نسبت به سایر نمونه‌های دیگر کمتر است. نقطه ذوب این پلیمر بین ۱۰۵ تا ۱۱۵ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد و به‌طور کلی می‌توان گفت که با FDA نیز سازگاری مطلوبی دارد. همچنین این پلی اتیلن بیشترین مقاومت ممکن را در دمای پایین از خود نشان می‌دهد و شکل ظاهری آن همچون یک پرده شفاف و با ضخامت کم است.

پلی اتیلن سنگین (خطی): 

یکی دیگر از انواع پلی اتین‌های رایج، مدل سنگین آن است که خود به تنهایی دارای اقسام مختلفی می‌باشد. پلی اتیلن سنگین شامل پلی اتیلن ۰۰۳۵، f۷۰۰۰ و pe۱۰۰ است که هر یک جز پراستفاده‌ترین ترموپلاستیک‌ها محسوب می‌شوند. پلی اتیلن سنگین در محدوده ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد.

این پلیمر از مقاومت مطلوبی در برابر الکل و اسیدها برخوردار است و یکی از عایق‌های الکتریکی مناسب محسوب می‌شود. این ماده استحکام کششی مناسبی داشته و دوام قابل‌توجهی در برابر مواجه با روغن و گریس را دارد. پلی اتیلن سنگین دارای دمای پیوسته ۵۰ تا ۶۰ +درجه سانتیگراد است. 

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که مقاومت این پلی‌ اتیلن در مواجهه با اشعه ماورا بنفش مطلوب نیست و به نوعی ترک خوردگی آن در اثر قرارگیری در فشار بسیار زیاد وجود دارد. 

پلی اتیلن گلیکول: 

از دیگر مدل‌های پلی اتیلن می‌توان به پلی اتیلن گلیکول اشاره نمود. این محصول سازگاری مناسبی با محیط زیست دارد و در برخی موارد ممکن است با نام ماکروگول نیز شناخته شود. یکی از رایج‌ترین نوع این پلی اتر مصنوعی، پلی اتیلن گلیکول ۴۰۰۰ است. 

این مدل پلی اتیلن به عنوان یک پلیمر محلول در آب شناخته می‌شود و صورت مصرف، دستگاه گوارش آن را جذب نخواهد کرد. به‌طور کلی از این ماده به منظور درمان و مشکلات مربوط به یبوست در کودکان و افراد بزرگسال استفاده می‌شود.

کاربرد پلی اتیلن؛ کاربردی به ابعاد تمام صنایع! 

حال که دانستیم پلی اتیلن چیست چه ساختار آن چگونه است، در ادامه کاربردهای پلی اتیلن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. کاربرد‌های پلی اتیلن کدام‌ها هستند؟ شاید شما نیز به دنبال یافتن پاسخ این پرسش باشید. در ادامه این مطلب اصلی‌ترین کاربرد پلی اتیلن در حوزه‌های مختلف را ذکر خواهیم کرد.

پلی اتیلن در مبلمان شهری

کاربردهای مهم پلی اتیلن می‌توان به طراحی مبلمان شهری به کمک آن اشاره کرد. این ماده برای ساخت وسایل بازی کودکان در محوطه‌های شهر گزینه مناسبی شمرده می‌شود. همچنین به دلیل مقاومت بالای این ماده، می‌توان گفت که سازه‌هایی که بر پایه پلی اتیلن ساخته شده‌اند ، در برابر شرایط آب و هوایی مختلف دوام بالاتری دارند. 

در بسیاری از موارد برای ساخت مخازن زباله‌ها از پلی اتینن استفاده می‌شود. علت این موضوع به جهت آن است که ماده پلی اتیلن در برابر آسیب‌های مختلفی که ناشی از وجود حشرات موذی و قارچ‌ها ایجاد می‌شوند، مقاومت مطلوبی از خود نشان می‌دهد. 

مخازن آب پلی اتیلنی

از دیگر کاربردهای مهم مربوط به این‌ ماده، می‌توان به ساخت مخازن آب مختلف که اغلب در صنایع کشاورزی شیمیایی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند اشاره کرد. پلی اتیلن ساخته می‌شوند اغلب دارای دوام مطلوبی هستند و قیمت مناسب‌تری دارند. همچنین این مخازن طول عمر بالایی داشته و برخورداری از وزن مناسب،اصلی‌ترین دلیل گسترش کاربرد آن در صنایع مختلف شده است.

پلی اتیلن در بسته‌بندی 

شاید برای شما نیز پرسش ایجاد شود که ملزومات مربوط به بسته‌بندی از چه موادی ساخته می‌شوند. در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که پایه اصلی ساخت ملزومات بسته‌بندی اغلب ماده پلی اتیلن است. 

این ماده برای ساخت انواع پالت بسته‌بندی، نوارهای تسمه بسته‌بندی های پلاستیکی گزینه مناسبی محسوب می‌شود. همچنین در برخی موارد از این ماده برای ساخت بسته‌بندی مناسب برای نگهداری محصولات آرایشی، بهداشتی، داروها و محصولات پزشکی نیز استفاده می‌شود.

ساخت عایق از پلی اتیلن

از دیگر کاربردهای مهم پلی اتیلن در صنایع عایق‌سازی است و به نوعی این ماده برای تهیه پوشش ضد رطوبت در گلخانه‌ها، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. همچنين بسیاری از سازه‌های مختلف برای ساخت عایق‌های ساختمانی از پلی اتیلن استفاده می‌کنند. 

تولید تجهیزات برقی 

به طور کلی برای ساخت کابل برق نیز می‌توان از پلی اتیلن استفاده کرد. به عبارتی دیگر برای تهیه محافظ کابل و کابل‌های مخابراتی به جهت دوام و مقاومت بالای پلی اتیلن، از این ماده بهره‌ گرفته شده است. این ماده برای ساخت لوله و اتصالات شبکه‌های آب و فاضلاب نیز کاربرد داشته و از آن برای تهیه لوله اسپیرال نیز استفاده می‌شود.

چاپ پلی اتیلن

چاپ پلی اتیلن از دیگر کاربرد‌ه مهم این ماده است. به عبارتی دیگر، برای ایجاد محصولات چاپی می‌توان از ماده پلی اتیلن استفاده کرد. این ماده در صنعت چاپ نیز عملکرد موثری را ایفا می‌کند و بسیاری از لیبل‌های اختصاصی، بسته‌بندی محصولات و پوسترهای تبلیغاتی به کمک این روش تهیه می‌شوند.

عوامل موثر بر قیمت پلی اتیلن 

پلی اتیلن چیست؟ انواع پلی اتیلن؟ کاربرد پلی اتیلن

قیمت پلی اتیلن تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است. در این بخش عوامل موثر بر کاهش یا افزایش قیمت پلی اتیلن اشاره می‌شود:

  • هزینه تولید: ازجمله عواملی که ممکن است بر قیمت پلی اتیلن تاثیر بسزایی داشته باشد، میزان هزینه تولید آن است. ساخت پلی اتیلن پروسه نسبتاً پیچیده‌ای دارد و برای تهیه آن باید از نیروی کار حرفه‌ای و دانش فنی بسیار بالا استفاده شود. در صورتی که ساخت پلی اتیلن با استفاده از روش‌های تخصصی و به کمک نیروهای فنی متخصص تولید شده باشد هزینه این ماده نیز بالاتر خواهد بود. 

  • قیمت نفت: عوامل موثری بر قیمت پلی اتیلن می‌توان به قیمت نفت در بازار اشاره کرد. نفت خام پایه اصلی پلی اتیلن محسوب می‌شود و جزء اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده آن است. در نتیجه افزایش قیمت نفت خام باعث تاثیر عمده‌ای در قیمت پلی اتیلن خواهد شد. 

  • میزان تقاضا: به طور کلی میزان تقاضای این محصول نیز در افزایش قیمت پلیتیلن نقش بسزایی دارد. در صورتی که توان تولید کارخانه‌ها برای ساخت پلی اتیلن کاهش یابد و در مقابل آن با افزایش تقاضا برای خریداین پلیمر مواجه باشیم، احتمال افزایش قیمت آن بالاتر می‌رود.

سخن پایانی 

در این مقاله به معرفی پلی اتیلن و بررسی انواع آن پرداختیم. انواع مختلفی از کاربردهای پلی اتیلن برای شما شرح داده شد تا بدین صورت بتوانید آشنایی بیشتری با مزایای استفاده از این پلیمر کسب کنید. به طور کلی پلی اتیلن پایه اصلی ساخت بسیاری از ملزومات منزل، بسته‌بندی و صنایع مختلف محسوب می‌شود. این ماده به دلیل دارا بودن ویژگی‌هایی همچون مقاومت بالا و دوام مطلوب در برابر رطوبت بیشترین کاربرد ممکن را در میان پلیمرها به خود اختصاص داده است.

 

نظرات (0)

فرم نظر

موقعیت کیاما روی نقشه